De eerste werkweek zit er al weer op - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nils Jansen - WaarBenJij.nu De eerste werkweek zit er al weer op - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nils Jansen - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek zit er al weer op

Door: nilssintmaarten

Blijf op de hoogte en volg Nils

15 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

He allemaal,
Er is alweer een week verstreken, in die week heb ik alweer erg veel meegemaakt hier.
Een maandag kregen we een rondleiding van alle verschillende werken waar MNO aan bezig is hier en maakten we kennis met alle mensen van MNO. Maandag avond kregen we te horen wie waar gaat werken. Stefan ging naar een plek waar ze bezig zijn met een nieuwe weg aan te leggen en ik werk nu op het vliegveld. Op het vliegveld zijn we bezig om de landingsbaan te verlengen en de bestaande weg om te leggen. Het is aan de ene kant erg goed dat de landingsbaan verlengt word (wat ook wettelijk verplicht is) maar aan de andere kant ook wel een beetje jammer want dan landen de vliegtuigen niet meer zo verschrikkelijk laag boven het strand.
Een dinsdag begon eigenlijk de stage. Om half 6 gaat de wekker, 6 uur vertrekken en om half 7 beginnen. Daar aangekomen heb ik eerst kennis gemaakt met degene die daar werken, communiceren met hun gaat nog vrij lastig want vele van hun praten heel weinig engels, alleen maar spaans. Daarna kennis gemaakt met de uitvoerder van dat werk genaamd Titi. Titi spreekt gelukkig goed engels en ook spaans. En nog een andere uitvoerder Melford, die komt van Curacou en spreekt ook goed nederlands. Ik leer iedere dag een beetje spaans, dus wie weet spreek ik als ik terug ben wel vloeiend spaans hahaha. Op het werk staat een kantoortje waar Titi, Melford en ik zitten. Gelukkig is in dat kantoortje airco, want anders hou je het echt niet uit hier. Nu is het nog vrij rustig met de werkzaamheden, maar dat gaat binnenkort veranderen wanneer er geasfalteerd gaat worden. Voor dat het asfalteren kan gaan beginnen moeten er eerst nog kabels en leidingen gelegd worden, er moet nog een sloot gegraven worden en het er moet een nieuw hek komen.
Deze week heb ik veel tekeningen gemaakt van hoe die kabels en leidingen onder de weg door moeten. Die tekeningen moesten worden goedgekeurd door de lokale kabelmaatschappijen en degene die over de waterleidingen gaat. Na heel wat ontwerpen is er een goedgekeurd. Morgen (maandag) gaan we dat ontwerp uitvoeren.
Het verkeer is hier gaat ook echt nergens meer over. Van mijn werk tot het huisje is maar een paar km rijden maar ik heb er een paar keer wel 1,5 uur over gedaan en dan is het nog rustig zeggen ze! In het hoogseizoen (vanaf november) kan het wel 3 uur duren. Op de weg is het ook heel goed opletten want ze rijden hier als debielen. Vrijdag ochtend hoorden we ineens een klap vlakbij, iedereen ging kijken en ja hoor waren er twee auto’s boven op elkaar geklapt. Ik kwam iets later kijken daar. Er stonden heel veel mensen te kijken. Wat ik het gekste vond was dat al die mensen foto’s stonden te nemen en stonden te ouwehoeren met elkaar alsof het heel normaal was. De politie en brandweer enzo stuurden ons ook helemaal niet weg ofzo. Degene in die auto zat klem en werd eruit geknipt.
Uiteindelijk viel het gelukkig mee die man had alleen ze benen gebroken.
’s Avonds zijn we tot nu toe steeds ergens wezen eten, want dat is ongeveer net zo duur als dat je het in de supermarkt haalt (en nog niet zo zin om zelf te koken haha). Het eten is hier allemaal heel goed en goedkoop.
Dit weekend hebben we het strand bezocht en wat is dat mooi zeg! Hagelwitte stranden met allemaal palmbomen en een fel blauwe zee. Als je de zee ingaat lijkt het net of je in bad stapt zo warm is het. Dan weer ff lekker zonnen op een bedje en uiteraard een biertje erbij. ’s Avonds hebben we aardig wat barretjes bezocht. Je kan hier geweldig leuk uitgaan alles is lekker in de openlucht en iedereen is heel relaxed. In de barretjes zijn ook iedere keer veel mooie vrouwen dus wat dat betreft zit ik hier ook goed hahaha.
Ik heb nog veeeeel meer te vertellen maar dat komt wel in de volgende verhalen.
En hoe is het eigenlijk in Nederland?

Groetjes Nils

• 15 Augustus 2010 - 21:17

Astrid.:

Hoi Nils,
    Je hebt ons net gebeld en ook al veel verteld over de afgelopen week. We worden iedere keer een beetje meer jaloers op jou, wanneer je vertelt over het mooie weer en het strand. Maar ja, als je de hele week gewerkt hebt, mag je in het weekend wel lekker ontspannen. En dat schijnt daar goed te kunnen.
    Als jij Spaans leert spreken, kun je met Richelle praten, want die is er ook mee bezig. Maar Engels is toch wel makkelijker denk ik.
    Wat die landingsbaan betreft, denk ik wel dat het veiliger is om die te verlengen. Maar dan gaat wel het speciale eraf; Sint Maarten staat om zijn korte landingsbaan en zijn spectaculaire landingen bekend.
    Over dat auto-ongeluk dat is helemaal bizar wat je vertelt. Dat mensen er dichtbij staan en foto's maken alsof het een soort attractie is.
    Zo zie je maar, bij ons houdt men zich veel meer aan bepaalde (gedrags-)regels en ik denk dat men daar maar wat doet. Net als dat "verbod" om dicht bij dat landingsstrand te staan. Omdat niemand er wat verbiedt, doet iedereen toch wat hij zelf wil.
    Groetjes, kusjes en knuffels van ons.

• 16 Augustus 2010 - 18:20

André:

Hallo Nils,
    Hoe denk je dat het in Nederland is? Veel regen, maar niet koud. ca 20oC. Schoolvaknties voorbij, dus weer aansluiten in de file. Werken op een vakantieeiland lijkt me toch zo gek nog niet.
    Veel succes.

• 27 Augustus 2010 - 15:13

Lars & Richelle:

Hoi, wij hier.
    Het is alweer een tijdje geleden dat we hebben gepraat en daarom dit stukje.
    Hier ga ik weer naar school, Richelle is weer terug van vakantie naar Frankrijk en het is weer oud vertrouwd @#$!%^&*!weer( jaloers op jou tenzij het orkaanseizoen te merken is)
    Maar genoeg over ons... Hoe is het op je werk en in je huisje? Al gesnorkeld en gevist? Nou, we horen het wel van je de volgende keer dat je belt, of dat we skype...

Tot dan...

Groetjes
    Richelle & Lars

• 29 Augustus 2010 - 15:05

Sylvia:

Hey Nils,
    Eindelijk hoor je iets uit Voorhout. Hier komt de regen momenteel met bakken uit de lucht, alweer 2 dagen. Al onze gewassen staan te verzuipen. Maar bij jou schijnt 't effe erger te worden met orkaan Earl op komst. Mooi dat je bij je baas in huis (hopelijk) veilig 't natuurgeweld over je heen kunt laten komen. Zo maak je wel wat mee. Je nicht Lisa is donderdag jl. uit Libanon teruggekomen en heeft 't erg naar haar zin gehad, ook dat couchsurfen is goed bevallen. O.a.de grotten van Jeita gezien (1 vd 7 wereldwonderen)en de beroemde Libanese cederwouden.In Beirut zat ze een keer 's avonds vlakbij een vuurgevecht waar 3 doden vielen. Hadden ze toch maar een tank extra bij die flat neergezet waar zij sliepen, omdat daar ook een minister woonde. Heel veilig noemde Lisa dat;) Ook bij nomaden in de bergen geweest waar ze gewoon geweren dragen. Ze is weer een hoop avonturen en nieuwe vrienden rijker. Volgende keer wil ze ook naar Zuid-Libanon zegt ze. Maar daar liggen nog overal clusterbommen en mijnen :( en 't gaat nog jaren duren eer dat opgeruimd is. Over een week moet ze weer beginnen aan de universiteit. Wordt een druk jaar door een extra studie Midden-Oosten erbij. Een bijbaantje zal dan lastig worden. Hoe ze dan nog Arabisch erbij wil leren en dr Spaans en Zweeds wil afmaken??? En ook nog blijven uitgaan natuurlijk ....
    Nils, we zijn benieuwd naar jouw volgende bericht. Hoe jullie orkaan Earl hebben overleefd (je kunt beter muziek hebben van Earl, Steve Earl!). Heel veel liefs van Lisa, Mathijs, Arie en mij en pas goed op jezelf. Nog veel plezier!
    Je tante Syl

• 30 Augustus 2010 - 18:32

Roderick:

Zoooooo Nils,

laat ik ook es reageren! Fijn dat je heelhuids bent aangekomen en dat de reis een beetje goed verliep (al bijna een maand geleden, maar ach).
    Mooi dat je je draai gevonden lijkt te hebben tussen al die allochtonen (hihi)

Uuhm ja, hopelijk heb je met je vingersvlugge reactievermogen onze grote vriend Earl weten te ontwijken en valt de schade mee. Niet getreurd want de militairen komen naar je toe(!).

Nou hopelijk knapt t weer een beetje op naar die tornado en lezen we gauw weer een mooi verhaal van je!

Hier in Lelystad is t weer niet te harden soms, alhoewel t vandaag in de middag zowaar zomer leek.

Duuus, veel succes he knul en als je terug bent in dit mooie land, maar weer een drankie doen!

YoE!

PS: niet dronken rijden he ;)! (doe je wel!) ;)